Being Caitlin and I

• 15 februari 2023

“Dit dit liefdevolle werk van Zanele Muholi is voor mij een mengeling van aangrijpende geladenheid en waardigheid. Een landschap. Huid. Warmte. Zwijgend. Urgentie. Kracht. Rust. Zanele Muholi weet feilloos pijnplekken van het westerse dominante normenkader bloot te leggen. Hun werk is visueel activisme doortrokken van liefde”, vertelt Jip, een van de samenstellers van de tentoonstelling ‘How Dare You Make Me Feel This Way’.

De verbeelding van lesbische en transgender identiteit(en) staat centraal in het werk van Zanele Muholi. Hen wil onderwerpen aankaarten die worden verdrongen in de maatschappij. Muholi wil echter niet alleen de negatieve ervaringen, maar ook de liefdevolle en krachtige kant van homoseksualiteit en transseksualiteit laten zien met hun werk.

De expositie ‘How Dare You Make Me Feel This Way’, waarin trans en queer vreugde centraal staat, is nog t/m 14 mei 2023 te bezoeken.

Foto: Zanele Muholi, Being Caitlin and I (2009). Verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Collectie Museum Arnhem.