‘Vaandeldrager on tour’ feestelijk geopend

• 4 januari 2023

Op 3 januari opende kinderdirecteur Eden van Nieuwenhoven de tentoonstelling Vaandeldrager On Tour. Rembrandts meesterwerk ‘De vaandeldrager’ is voor een periode van vier weken exclusief te zien in Museum Arnhem. Het meesterwerk krijgt in Museum Arnhem een plek in de tentoonstelling ‘Open’. In deze presentatie is er ook ruimte voor reactie op het werk en de aankoop ervan. Zo nodigt het museum bezoekers uit met elkaar in gesprek te gaan of een bericht achter te laten.

Speciaal voor de opening heeft actrice en schrijfster Nazmiye Oral een brief geschreven aan De vaandeldrager. Deze brief werd tijdens de opening voorgedragen door acteur Fahd Larhzaoui. Benieuwd wat Nazmiye heeft geschreven? Lees de brief hier.

Ook is het publiek gevraagd een brief te schrijven aan De vaandeldrager. De mooiste hebben een plek gekregen in de tentoonstelling.

On tour
Eind januari 2022 kocht de Nederlandse Staat met steun van Vereniging Rembrandt, de VriendenLoterij en het Rijksmuseum Fonds het werk voor 175 miljoen. Voordat De vaandeldrager zijn plek krijgt in de Eregalerij van het Rijksmuseum gaat het op rondreis langs de twaalf provincies van Nederland. Op deze manier worden zoveel mogelijk mensen in staat gesteld het meesterwerk van Rembrandt te kunnen zien.

De rondreis wordt mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij, Vereniging Rembrandt en het Rijksmuseum Fonds.

Foto’s: Eva Broekema