T-shirt verven met natuurlijke materialen

• 2 november 2022

Museum Arnhem en Hul le Kes hebben de handen ineengeslagen. Het resultaat is een uniseks T-shirt geverfd met natuurlijke materialen, onder andere uit de tuin van het museum. Dit T-shirt is vanaf 14 november exclusief verkrijgbaar in Winkel Museum Arnhem.

Doe een stapje terug, zoals je kijkt naar een kunstwerk in de tentoonstelling Tenminste Houdbaar Tot, ontdek de waarde van natuur, van oude kennis en van grondstoffen, bevraag wat je koopt, weet wat je draagt en weet wat je uitdraagt.

Alleen al in Nederland worden jaarlijks tientallen miljoenen kilo’s textiel weggegooid. De waarde van de grondstoffen die nodig zijn geweest om het textiel te kunnen maken en de arbeid die daarmee gepaard gaat wordt massaal ondergewaardeerd. Het Arnhemse modemerk Hul le Kes probeert zoveel mogelijk afgekeurd textiel weer uit de afvalberg te redden. Voor het museum verzamelde Hul le Kes witte T-shirts die door mensen zijn weggegooid. Deze worden voorzien van een verfbad van natuurlijke materialen en eventueel gerepareerd in de Hul le Kes Recovery Studio waardoor ze weer draagbaar zijn. Bruintinten die je ziet in de T-shirts werden verkregen van de kastanjes uit de tuin van Museum Arnhem, gele kleuren van uienschillen uit Zeeland, blauwtinten uit boomschors, roze uit de wortels van meekrap en ga zo maar door.

Wit T-shirt

Liever zelf aan de slag? Op 14 januari 2023 organiseren Museum Arnhem en Hul Le Kes een dyeing event. Samen met ontwerper Sjaak Hullekes ga je een wit T-shirt verven met natuurlijke materialen. Het nog ongeverfde T-shirt is dan te koop in de museumwinkel en biedt automatisch toegang tot het event.