Nieuwe muurschildering

• 8 augustus 2022

Dit is het schilderij dat straks te zien is op de buitenmuur van Cozy Lunchroom aan de Roggestraat in het centrum van Arnhem. Op 9 augustus begint schilderscollectief De Strakke Hand met het maken van de muurschildering.

Stilleven met bloemen en vruchten van kunstenaar Charley Toorop. Felgekleurde bloemen en vruchten lichten hoekig en krachtig op tegen de donkere achtergrond. Toorop vond dat haar werk niet de werkelijkheid van de bloemen moest weergeven, als een foto. Je moet er juist ‘iedere dag weer iets anders in kunnen zien’. Ze schilderde dit bloemstilleven in 1927.

De muurschildering wordt gerealiseerd in samenwerking met Bewonersplatform Arnhem6811, Binnenstad Arnhem en Gemeente Arnhem

Charley Toorop, Stilleven met bloemen en vruchten (1927) Collectie Museum Arnhem, in bruikleen van Kunstmuseum Den Haag. Marc Pluim Fotografie.