Volgende Vriendenexcursie naar Venlo en Weert

• 12 augustus 2022

Op dinsdag 20 september bezoeken we twee musea in Limburg, die evenals museum Arnhem recent het proces hebben doorgemaakt van verbouwing en uitbreiding van een rijksmonument .

In het centrum van Venlo heeft museum van Bommel van Dam (VBVD) vorig jaar zijn intrek genomen in het hiervoor herbestemd voormalig hoofdpostkantoor, een rijksmonument uit 1938 en in Weert heeft Museum Wde deuren dit jaar geopend in het oudste stadhuis van Weert, gelegen aan de Markt.

Over deze beide verbouwingsprocessen krijgen we het een en ander te horen. Raymond den Burger is bereid gevonden ons in de bus op weg naar Venlo iets te vertellen over museum VBVD. Curator John van Cauteren zal ons in Weert vertellen over de renovatie en nieuwe collectiepresentatie van Museum W.

Daarnaast nemen we natuurlijk de tijd om van de exposities te genieten. In museum VBVD is de tentoonstelling ‘Schilder van een andere werkelijkheid’ dan net geopend over Melle Oldeboerrigter, één van de raadselachtigste schilders van de twintigste eeuw.

Museum W heeft de deuren opnieuw geopend met de openingstentoon-stelling ‘Forever Endeavour’, Job Smeets & Studio Job. Job Smeets is opgegroeid in Weert en werkt met Studio Job al meer dan 20 jaar aan een bijzonder oeuvre. Daarnaast kunnen de kerncollecties, vooral gewijd aan de religieuze en regionale historie bewonderd worden.

Melle, Een vis met inhoud zwemt door vruchtbaar water

Kortom, stap in de droomwereld van Melle en de eigenzinnige, geestige wereld van Job Smeets en ervaar daarnaast hoe het is gegaan bij deze musea tijdens hun aanpassingen van een rijksmonument.

We sluiten de dag af met een borrel en lichte maaltijd.

Voor verdere informatie over beide musea zie www.museumw.nl en www.vanbommelvandam.nl.

vanaf 8.30 uur: aanmelden in Velp (bij NS-station, parkeergelegenheid aanwezig)

8.45 uur: vertrek bus Velp

10.15 uur: ontvangst met koffie/thee en vlaai in museum VBVD

11.00 – 12.00 uur: rondleiding in VBVD

12.00 – 13.00 uur: op eigen gelegenheid bezoek VBVD

13.15 uur: vertrek naar Weert, nuttigen van zelf mee te nemen lunch en drinken

14.15 uur: aankomst Weert

14.30 uur: in Museum W ontvangst en inleiding in de Raadszaal

vanaf 15.15 uur: op eigen gelegenheid bezoek Museum W

vanaf 16.30 uur: borrel en lichte maaltijd

ca. 20.00 uur aankomst Velp

Aanmelding

Per e-mail uitsluitend via vvma.excursies@museumarnhem.nl of per post: VVMA p/a Badlaan 23, 6865 BE Doorwerth onder vermelding van:

• • naam,
  • • tel.(vast en mobiel),
  • • aantal personen(bij meer dan 1 persoon aangeven, ‘Vriend voor Twee’ of introducé),
  • • eventuele dieetwensen
  • • wel/niet in het bezit van Museumkaart of Rembrandtkaart

(VriendenLoterij VIP- KAART is hier niet geldig)

Kosten

€ 68  (introducés € 80 per persoon. Dit is inclusief kosten bus, koffie met vlaai, rondleiding, inleiding, borrel en lichte maaltijd. U krijgt in Museum W een leaflet van de wisselexpositie en een boekwerkje over het gebouw en de vaste collecties.

Indien u geenMuseumkaart of Rembrandtkaart heeft betaalt u zelf het groepsentree van in totaal € 18,- per persoon voor de twee musea aan de betreffende balies.

Betaling

door overmaking op het speciaal voor excursies bestemde rekeningnummer

NL23 INGB 0006 0781 11 t.n.v. Ver. Vrienden Museum Arnhem.

Aanmelding en betaling graag zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 5 september.

Aanmelding is pas definitief na ontvangst van betaling. Vrienden gaan vóór introducés.