Stedelijk Museum organiseert Prikkelarme Bezoekuren

• 27 juni 2022

Op 23 juni was het de Dag van Overprikkeling, om  een brede maatschappelijke aandacht te genereren voor iets dat niet werd erkend en dus ook niet kon worden herkend: het ontstaan van een ziektebeeld bij mensen met hersenletsel. Deze mensen herkenden en erkenden deze klachten onderling en noemden het overprikkeling. De symptomen van het ziektebeeld worden vaak door heel gewone prikkels uitgelokt. Door het hersenletsel kunnen deze prikkels anders worden waargenomen. De symptomen van het hersenletsel kunnen door overprikkeling verergeren. Of de symptomen openbaren zich tijdens een fase van overprikkeling.

Voor mensen die snel overprikkeld raken kan een museumbezoek erg vermoeiend zijn. Daarom organiseert het Stedelijk Museum in Amsterdam op vrijdag 15 juli de Prikkelarme Bezoekuren (8:30 tot 11:00). Een speciale openstelling voor volwassenen met bijvoorbeeld een niet-aangeboren hersenletsel, burn-out, autisme of ziekte.

Wat kun je verwachten?

• Openstelling buiten reguliere sluitingstijd (08:30 … 11:00)
  • Weinig mensen
  • Openstelling van de tijdelijke tentoonstelling óf een deel van de vaste collectie. Dit verschilt per avond en staat bij de data aangegeven.
  • Minder geluiden, kunstwerken die geluid maken zijn uitgeschakeld
  • Stilteruimte om rustig bij te komen
  • Ontvangst door getrainde hosts
  • Rustigere entree aan de Paulus Potterstraat 13
  • Geen kinderen
  • Rondleidingen voor max. 4 personen
  • Gratis audiotour

Rondleidingen en audiotours

Tijdens de Prikkelarme bezoekuren is het mogelijk om een rondleiding te boeken door een van onze speciaal getrainde rondleiders. De rondleidingen zijn voor maximaal 4 personen per groep en worden gratis aangeboden. Het boeken van een rondleiding kan bij het bestellen van een entreekaartje. De rondleidingen zullen beginnen bij de informatiebalie op de 1e verdieping.

Ook is de audiotour door de vaste collectie beschikbaar op deze dag. Beluister die ter plekke of via je eigen telefoon.

Stilteruimte

Voor mensen die voor, na of tijdens het museumbezoek behoefte hebben om bij te komen is er een ruimte in het museum ingericht als Stilteruimte. Een zaal waar er even kan worden gezeten of gelegen in gedimd licht. Deze ruimte bevindt zich op de begane grond en is toegankelijk voor rolstoelen.

Voor wie

De prikkelarme bezoekuren zijn bedoeld voor volwassenen met een lage tolerantie voor prikkels waarvoor een museumbezoek tijdens reguliere tijden echt niet gaat. Het is mogelijk om een vriend, partner, familielid of begeleider mee te nemen.

Overige info en voorbereiding

Voor verdere vragen over de Prikkelarme Bezoekuren, mail naar: educatie@stedelijk. Voorbereiden op de prikkelarme bezoekuren? Klik hier voor het voorbereidingsdocument.

De Prikkelarme Bezoekuren zijn ontwikkeld in samenwerking van Stichting Onbeperkt Genieten.

Let op: op 15 juli is het museum van 8:30 tot 11:00 uur gesloten voor regulier bezoek.