Henk Helmantel, meester in realisme

• 2 juli 2022

Nog tot en met 3 september is in Museum Veenendaal.de schoonheid te bewonderen van circa 25 klassieke schilderijen van Henk Helmantel.

Helmantel (1945) is geboren en getogen in het Groningse Westeremden. Hij was een van de vijf kinderen van een echtpaar met een eigen kwekerij.  Henk wist op twaalfjarige leeftijd dat hij kunstschilder wilde worden. Van 1961 tot 1965 volgde hij dan ook de opleiding aan de Academie Minerva in Groningen. Nu is hij één van de bekendste levende Nederlandse kunstschilders. Hij voelt zich sterk verbonden met de traditie van 500 jaar Westeuropese schilderkunst en wordt beschouwd als een fijnschilder. Dit houdt in dat hij onderwerpen op een realistische manier weergeeft.

Henk schildert al zijn leven lang hoofdzakelijk stillevens van gedekte tafels, interieurs van kerken en kloosters, maar ook dieren die wij in onze tuinen tegenkomen. Helmantel’s oeuvre is conceptueel. Hij schildert graag antieke voorwerpen, maar hij schildert niet op antieke wijze. De compositie van zijn schilderijen is abstract, een typisch uitgangspunt van de 20e eeuw. Het is eigentijdse kunst, niet geforceerd modern, maar op een natuurlijke manier.

Op de tentoonstelling is te zien dat zijn stillevens steeds soberder worden naarmate de tijd vordert. Zijn werken gaan over de verwondering van de schepping in al zijn diversiteit en schoonheid. De schilderijen zijn klassiek in licht, vorm en kleur. Het talent van helmantel maakt dat de kunst een product van hard werken en heilig respect voor de onderwerpen en voor de schilderkunst is.

De tentoonstelling Henk Helmantel, meester in realisme is tot en met 3 september te zien in Museum Veenendaal.

Henk Helmantel verzorgde zelf een rondleiding over de tentoonstelling in Veenendaal