Nieuwe aanwinst: voorstudies Carel Willink

• 28 oktober 2022

Het museum heeft een belangrijke schenking gekregen van werk op papier van Carel Willink (1900-1983). Een hoogtepunt van deze schenking is een gedetailleerd uitgewerkte tekening in kleur van het schilderij De Yaks uit 1952. In Willinks oeuvre zijn slechts vier van zulke uitgewerkte voorstudies voor schilderijen bekend.

De genereuze schenking bevat veertien voornamelijk vroege schetsen uit de jaren ‘20 en voorstudies van bekende schilderijen, zoals het portret van Alfred Heineken uit 1969 en een eerste schets voor het schilderij ‘Job’ uit 1938, in de collectie van Museum Arnhem. Daarnaast bevat het enkele schilderijen van Sylvia Willink-Quiël, de weduwe van Willink die schilder en beeldhouwer is. Een door haar gemaakte bronzen portretbuste van haar echtgenoot is dankzij dezelfde schenker toegevoegd aan de collectie van het museum.

De Yaks
De Yaks behoort tot de eerste werken waarin Willink dieren vastlegde alsof deze de wereld bevolken zonder aanwezigheid van mensen. Het ging om diersoorten die geassocieerd worden met hoge ouderdom, als zouden ze de mensen overleven na een apocalyptische ramp, bijvoorbeeld een kernoorlog. In deze getekende studie oefende hij met de houding van de yaks en de lichtval op hun rug en vacht. In de uiteindelijke geschilderde versie zien we diezelfde lichtval terug, maar het omringende landschap is uitbundiger geworden, en de wolkenlucht erboven dreigender

Bekijk het werk in de tentoonstelling Van Links Naar Rechts die nog tot en met 20 november te zien is.

Carel Willink (1900-1983), De Yaks (1952). Collectie Museum Arnhem.

foto: Marc Pluim.