Freud White Sacrifice bij Vrije Academie

• 31 mei 2024

‘Freud White Sacrifice’ van Sokari Douglas Camp (1958) – een werk uit de collectie van Museum Arnhem – is nu gratis te zien in de Vrije Academie in Amsterdam ✨

Je ziet hier een liggende vrouwelijke patiënt, kwetsbaar met haar armen over haar borsten geslagen. Naast haar zit psychiater Sigmund Freud, rechtop en afstandelijk weggedraaid op zijn stoel. Beide figuren draaien rondjes om hun as. De vrouw doet je hierdoor denken aan een kip aan het spit.

Met het werk geeft Douglas Camp kritiek op het idee van de witte, machtige man die de mentale problemen van vrouwen behandelt. In haar Nigeriaanse cultuur is het normaal om mentale steun te zoeken bij een spirituele genezer.

‘Freud White Sacrifice’ is tot en met 28 juli gratis te zien bij de Vrije Academie, als onderdeel van de  tentoonstelling ‘Museum of Memory’ in Museum Arnhem.

Sokari Douglas Camp, Freud White Sacrifice (1996). Verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Collectie Museum Arnhem. C/o Pictoright Amsterdam 2024. foto’s: Hans Tak