Tentoonstelling Jouke Hoogland in Bakermat

• 20 juli 2023

Van zondag 6 augustus tot 27 oktober 2023 exposeert wijkgenoot kunstenaar/ontwerper Jouke Hoogland (83) in de Rembrandtzaal van wijkcentrum de Bakermat in Arnhem.

Jouke woont in de Arnhemse wijk Sterrenberg en heeft zijn atelier in een van de voormalige KEMA-gebouwen op De Hes, een groen bedrijvenpark aan de Utrechtseweg. Van origine is Jouke is van huis uit grafisch ontwerper; zijn beroepsleven heeft zich afgespeeld in de designwereld. In 2015 deed hij zijn ontwerpbureau van de hand en stortte hij zich op het schilderen. “Was ik daar maar eerder mee begonnen”, zegt hij.

Verzetsmonument

De Arnhemmers kennen hem vooral als ontwerper van het Verzetsmonument. Het bestaat uit een grote wolkenpartij als symbool voor de tijdloosheid van het verzet, en een dichtregel van Jos Pauw: ‘De meeste mensen zwijgen, een enkeling stelt een daad’. (Jos Pauw is de inmiddels overleden dichter uit het Burgemeesterskwartier). Het monument werd in 2005 gerealiseerd op de achtergevel van de Parkzaal van Musis Sacrum en moest in 2015 wijken voor een nieuwe concertzaal. Jouke mocht een nieuw ontwerp maken. Zestien losse kubussen liggen nu op de Rijnkade. Boven op de dijk liggen er acht naast elkaar met de dichtregel erop. Zeven liggen er verspreid op de dijk en één ligt er bij de nieuwe zaal in Musis als herinnering aan de oude locatie.

Jouke schildert veel straatgezichten. Hij gebruikt aquarel- of olieverf. We herkennen zijn strakke grafische hand. Hij laat in zijn straatgezichten mensen en auto’s verdwijnen. Hij schildert portretten, maar ook een vluchtelingenboot. Hij schildert dode vogels en experimenteert met pigmenten wat abstract werk oplevert. Recentelijk was hij in zijn atelier nog bezig met een groot landschap, ergens langs de IJssel, een panoramische schilderij van 200 bij 60 centimeter.

De geëxposeerde schilderijen zijn te koop, evenals reproducties van schilderijen.
De tentoonstelling is tot 27 oktober te zien op maandag tot en met vrijdag van 10.00 … 12.30 uur.

Op zondag 6 augustus wordt de tentoonstelling feestelijk geopend; toegang vanaf 15.00 uur.