Lieven Hendriks: Mirages

  • Door VVMA
  • 15 december 2022
  • 0
  • 627 Views

Spijkers in de muur, een beslagen spiegel of een stoffige auto waar iemand schijnbaar achteloos zijn vinger over heeft gehaald. Beeldend kunstenaar Lieven Hendriks neemt alledaagse zaken als onderwerp en uitgangspunt van zijn werk. Zijn technische virtuositeit zet hij in om de kijker na te laten denken over de manier waarop wij gewend zijn naar schilderijen te kijken. En hoewel zijn beelden in eerste instantie glashelder lijken, brengen ze ons juist aan het twijfelen vanwege het gebrek aan eenduidigheid. Mirages, een overzichtstentoonstelling van zijn werk van de afgelopen twintig jaar is nog tot en met 15 januari 2023  te zien in Coda Museum.

Mirage, 2021, acryl op linnen, courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam

Gezichtsbedrog

‘Trompe-l’oeil’ is de kunsthistorische term voor gezichtsbedrog en het 3D-effect dat kunstenaars al eeuwenlang gebruiken om de kijker te verrassen of op het verkeerde been te zetten. Het is ook een belangrijke, constante factor in het werk van Lieven Hendriks maar nooit een doel op zich. Hij gebruikt het om de kijker aan het denken te zetten of te confronteren met zijn of haar vooringenomenheid over wat we zien en denken te zien. Zijn schilderijen verwijzen niet naar een bestaande werkelijkheid, maar eerder naar een idee dat in de werkelijkheid besloten ligt. In zijn atelier vertaalt hij deze ideeën naar nieuwe, autonome beelden. Daarbij zoekt hij voortdurend naar onderwerpen die een spanningsveld oproepen met het historische idee over schilderkunst. Zo balanceren zijn schilderijen tussen tijdelijkheid en eeuwigheid, tussen aanwezigheid en afwezigheid of tussen waarheid en bedrog. Hendriks werkt vaak in series om zijn onderwerp zo volledig uit te kunnen diepen in verschillende schilderijen.  

Ursa Major, 2011, acryl op linnen, courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam

Recent werk

In zijn recente werken zijn mirages – luchtspiegelingen –  het uitgangspunt. De manipulatie en werking van licht spelen altijd een grote rol in het werk van Hendriks maar nemen in deze serie een nog prominentere plek in. Hij wil het schilderij zelf een luchtspiegeling laten zijn. In stripboeken staat de luchtspiegeling vaak symbool voor het diepe verlangen naar het vinden van water in de woestijn; een ultieme vorm van menselijke verbeelding die tegelijkertijd wetenschappelijk verklaarbaar is. Hendriks geeft in zijn schilderijen dergelijk abstracte begrippen een concrete vorm.

Tentoonstelling

De tentoonstelling in Coda Museum laat de veelzijdigheid zien van het werk van Lieven Hendriks, met een groot aantal schilderijen uit museale en particuliere collecties. Ook maakte hij speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk. Het werk van de Gelderse kunstenaar was al te zien in verschillende solo- en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland, maar nog niet eerder werd er een museaal overzicht gemaakt. Gelijktijdig met de tentoonstelling zal ook een monografische publicatie verschijnen over het werk van Hendriks.

zonder titel, 2017, acryl op linnen, courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam

De film bij de tentoonstelling is hier alvast te bekijken

Lieven Hendriks

Lieven Hendriks (1970) groeide op in de omgeving van Arnhem, studeerde aan de HKU in Utrecht en was resident op De Ateliers in Amsterdam. Zijn werk maakt deel uit van museumcollecties in binnen- en buitenland, waaronder die van Museum Voorlinden, ESMoA Los Angeles en het Centraal Museum in Utrecht.

HQ, 2019, acryl op polyester canvas, courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam

www.lievenhendriks.com

https://ronmandos.nl/artist/lieven-hendriks/

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *