Ik ga naar bed in Coda Museum

• 26 januari 2023

Lily van der Stokker won in 2021 de Wilhelminaring, de tweejaarlijkse oeuvreprijs voor Nederlandse beeldhouwers ouder dan 50 jaar. Deze prijs bestaat uit een speciaal ontworpen ring, een tentoonstelling in Coda Museum, een opdracht voor een beeldhouwwerk in het Sprengenpark in Apeldoorn en een gedicht bij het betreffende beeldhouwwerk. De kleurrijke en indrukwekkende muurschilderingen en een selectie tekeningen van Van der Stokker zijn van 29 januari tot en met 4 juni 2023 te zien in Coda Museum in de tentoonstelling Ik ga naar bed.

Radicaal alledaags

Het werk van Lily van der Stokker is radicaal alledaags en neemt in binnen- en buitenland een uitzonderlijke plek in. De korte teksten die de hoofdrol spelen in haar werk gaan over onderwerpen als schoonmaken, een bezoek aan de huisarts of de aanstaande renovatie van het keukenblok. Hoewel de werken er vaak luchtig en vrolijk uitzien, gaan ze juist ook over diep menselijke zaken, zoals ouder worden of het niet hebben van kinderen. De teksten zijn op het eerste gezicht vaak persoonlijk en specifiek, maar hebben in hun alledaagsheid voor velen een prettige herkenbaarheid.

Het kleurgebruik en de vormentaal van Van der Stokker zijn uniek. Door te kiezen voor zaken die in de beeldende kunst vaak als ongepast worden gezien, zoals fluorescerende kleuren, bloemen en versiersels, bevraagt ze de kunstgeschiedenis en haar eigen rol daarin. Puur decoratieve schoonheid wordt vaak als triviaal gezien maar Van der Stokker gebruikt dit juist als krachtig middel.

Ruimtelijke kwaliteit

Voor de tentoonstelling in Coda Museum, die hoort bij het winnen van de Wilhelminaring (2021), selecteerde Van der Stokker werken uit diverse periodes. En hoewel de Wilhelminaring een oeuvreprijs voor beeldhouwkunst is, wordt dat voor deze editie breed ingezet. De ruimtelijke kwaliteit van het werk van Lily van der Stokker zit immers niet alleen in de werken die zij voor de openbare ruimte maakt of in de objecten die zij vaak toevoegt aan muurschilderingen, maar juist ook in de manier waarop zij met haar muurschilderingen op locatie werkt en de specifieke ruimte interpreteert.