Beoordelingscommissie kiest ontwerpvisie voor vernieuwd Stadstheater Arnhem

• 22 december 2022

Na de metamorfose van Museum Arnhem is nu het Stadstheater aan de beurt. Begin december presenteerden vijf geselecteerde ontwerpteams hun visie voor een vernieuwd Stadstheater en op 22 december maakte de beoordelingscommissie bekend met welk ontwerp verder wordt gegaan. Die beoordelingscommissie bestaat uit vertegenwoordigers van Musis & Stadstheater, gemeente Arnhem en externe deskundigen.

In het juryrapport dat leidde tot de keuze betoonde de commissie zich verrast met de visies ontwerpvisies van de vijf teams. Zij plaatsten de commissie voor een pittige afweging waarin functionaliteit, architectuur, inpassing in de omgeving, en duurzaamheid, maar ook het plan van aanpak voor de ontwerpfase werden gewogen.

Het gekozen ontwerp

Uiteindelijk is gekozen voor het ontwerp van het team van Braaksma & Roos architecten, Civic Architecture en Arup met Bremen Bouwadviseurs. De commissie is onder de indruk van de bijna briljante interne organisatie van het gebouw. Functionaliteit is cruciaal. In deze visie zal het theater goed werken. Zowel backstage als frontstage, zonder kruisende lijnen tussen publiek en logistiek. Het gebouw is efficiënt en compact.

De visie voldoet in hoge mate aan de stedenbouwkundige uitgangspunten omdat er voldoende ruimte aan beide zijden overblijft om de stadsoase eromheen te laten vloeien. Daarmee krijgt de binnenstad een groene corridor naar het park.

De oplossing voor laden en lossen is goed gevonden: de vrachtwagens naderen over de singel en hoeven de binnenstad niet in, de verkeersveiligheid is optimaal. Bovendien is hierdoor een compacte kern binnen in het gebouw te vormen waar alle werkstromen bij elkaar komen en elkaar niet kruisen door het optillen van de foyer.

Bekijk het juryrapport met toelichting bij de vijf ontwerpvisies en de uiteindelijke keuze: