Nieuwe aanwinst: drieluik van Raafat Ballan

• 20 juni 2023

Op Wereldvluchtelingendag op 20 juni vierden we de kracht en moed van mensen die gedwongen hun thuisland zijn ontvlucht om te ontsnappen aan conflicten of vervolging. Ter gelegenheid daarvan presenteert het museum een van de nieuwste aanwinsten: het drieluik ‘Samaa Gibran’ (2022) van Raafat Ballan.

Raafat Ballan (1990) kwam in 2015 vanuit Syrië, waar hij is opgeleid als traditioneel schilder, naar Nederland. Hij kiest er bewust voor om de personen op zijn schilderijen met donkere lijnen, weinig detail en genderneutrale gezichten te schilderen, om ze zo tot hun ‘menselijke kern’ terug te brengen. Hun serieuze, soms droevige of zelfs gekwelde, uitdrukkingen zijn gebaseerd op de spanningen die hij ervoer in zijn geboorteland. De ruimtes waarin ze zich bevinden, zijn niet-herkenbaar en leeg, symbolisch voor de ontworteling die Ballan voelde toen hij de oorlog in Syrië ontvluchtte.

Je kunt dit werk vanaf 15 juli bewonderen in ‘Tussen grenzen’.

Raafat Ballan, Samaa Gibran (2022). Verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Collectie Museum Arnhem.