Museum zoekt vrijetijdskunstenaars voor tweede MAAK!-tentoonstelling

  • Door VVMA
  • 28 mei 2026
  • 0
  • 211 Views

Museum Arnhem roept vrijetijdskunstenaars uit heel Nederland voor de tweede keer op om hun werk in te sturen voor een tentoonstelling. Vanaf 6 november 2026 biedt het museum opnieuw een podium aan makers van wie het werk gewoonlijk niet in musea wordt getoond. De tentoonstelling is onderdeel van het project MAAK!, waarmee museumcollecties ter inspiratie worden ingezet voor vrijetijdskunstenaars. Zo maakt een breed publiek kennis met de kracht en veelzijdigheid van vrijetijdskunst.

De eerste editie, met het themaKom zoals je bent, liet zien hoe persoonlijk en authentiek werk van vrijetijdsmakers kan zijn. Vanuit die basis bouwt Museum Arnhem verder. De tweede editie staat in het teken van het thema Kleur bekennen. Dit kan letterlijk worden opgevat en kan gaan over het gebruik en de betekenis van kleuren. Daarnaast draait dit thema om het laten zien waar je voor staat en wie je bent. Dit zijn krachtige uitgangspunten voor vrijetijdsmakers. Zij maken kunst vanuit intrinsieke motivatie, zonder institutionele kaders en laten in hun werk vaak ongefilterd zien wie ze zijn en wat hen beweegt.

De tentoonstelling is onderdeel van MAAK!, een meerjarig programma dat tot stand is gekomen met steun van De VriendenLoterij. Hiermee willen het muzeum de verbinding leggen tussen collecties in musea en vrijetijdskunstenaars. De rijkdom van museumcollecties vormt een belangrijke voedingsbodem voor vrijetijdsmakers. Uit de vele gesprekken die met hen zijn gevoerd, bleek dat er een grote behoefte bestaat om werk in een museale context te tonen.

 “Met MAAK! laten we zien hoe belangrijk kunst maken is in alle lagen van onze maatschappij” zegt directeur Saskia Bak. “Vrijetijdsmakers brengen een enorme rijkdom aan verhalen, stijlen en perspectieven mee. Met het thema Kleur Bekennen nodigen we hen uit om het gebruik van kleur te onderzoeken én te laten zien waar ze voor staan. Kunstwerken uit Museum Arnhem vormen hierbij een waardevolle inspiratiebron. Dat levert niet alleen prikkelende kunst op, maar ook nieuwe inzichten voor ons als museum en voor ons publiek.” 

Oproep

Iedereen van 18 jaar en ouder die beeldende kunst maakt in de vrije tijd kan zich aanmelden. Of je nu schildert, fotografeert, breit, keramiek maakt of hout bewerkt: iedereen is welkom, zolang je geen formele beeldende kunstopleiding hebt gevolgd.

Hoe meld je je aan? Via museumarnhem.nl/maak kunnen mensen hun werk inzenden. Per kunstenaar mag één werk worden ingestuurd via het online formulier, voorzien van toelichting en foto’s. Uit alle inzendingen selecteert een onafhankelijke jury de werken die in de tentoonstelling te zien zullen zijn. Op de website van Museum Arnhem staat alle informatie voor aanmelden op een rij.

De jury bestaat dit jaar uit:

  • Yuki Kho – journalist en programmeur (voorzitter)
  • Angèle Etoundi Essamba – beeldend kunstenaar
  • Sebastiaan Kramer – conservator lichaamsgerelateerd ontwerp Museum Arnhem
  • Anna Ustian – deelnemer van de eerste MAAK!-tentoonstelling en kleurenanalist

De tentoonstelling opent feestelijk in Museum Arnhem en wordt begeleid door workshops, gesprekken en publieksactiviteiten. Bezoekers krijgen daarnaast de mogelijkheid om berichten te schrijven voor de vrijetijdskunstenaars die hen het meest raken of inspireren.

Vrijetijdskunstenaars van 18 jaar en ouder kunnen zich van maandag 1 juni tot en met zondag 13 augustus 2026 aanmelden via museumarnhem.nl. Eind september ontvangen inzenders bericht of hun werk is geselecteerd.

Foto: Eva Broekema

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *