Na regen komt KIMONO

• 28 mei 2024

De Arnhemse R&B-producer en songwriter KIMONO deed gedurende tien jaar onderzoek naar zijn creatieve en persoonlijke ontwikkeling. Het resultaat: een indrukwekkende combinatie van performance, een expositie en een heuse clubavond, met DJ’s in Café Pierre, met als titel ‘Na regen komt neonlicht’.

Bij KIMONO (30, ook wel bekend als Thiërno Levi Bio) draait alles om zijn eigen muziek. Daarnaast is hij continu bezig met het bedenken van concepten en het runnen van ’t Weeshuis, een community van jonge artiesten en kunstenaars uit Arnhem en omgeving. Een deel van die groep was ook betrokken op het opzetten van de expositie, bijbehorende evenementen en de marketing.

De expositie – met onder andere Daniel Arsham, Sondi, Anya Jansen en Lydia Schouten – is een unieke ervaring. De combinatie van verschillende disciplines (onder andere video’s en installaties) prikkelt de zintuigen en zet aan tot nadenken over eigen gevoelens: het belangrijkste doel van KIMONO.

Met de performance in zaal ELF, die de feitelijke opening van de expositie vormde, liet hij meer van zijn eigen achtergrond zien, zeker als muzikant, maar ook als performer. De happening eindigde zelfs met een gesprek met zijn moeder waarmee hij, na een indrukwekkende dance act met een groep dansers, uitkwam bij zijn jeugd.

Daarna trok de clubavond in Café Pierre een opvallend jong publiek, waarmee Museum Arnhem zijn ambitie waarmaakt om een jongere doelgroep te bereiken.

Na ‘Regen komt neonlicht’ maakt deel uit van ‘Ontgrenzen’. In dit project werkt Museum Arnhem samen met Valkhof Museum en verschillende groepen aan nieuwe vormen van presenteren van tentoonstellingen.

Tekst en foto’s: Bruno Heemskerk