Excursie Groot, Groter, Grootst

• 24 oktober 2023

De VVMA-excursie van 22 november gaat naar twee musea in Brabant en de overeenkomst is dat ze beide kunstwerken tonen van groot formaat.

We gaan naar De Pont in Tilburg, museum voor hedendaagse kunst, gevestigd in een oude wolspinnerij. Werk van de Duitse kunstenaar Thomas Schütte staat hier centraal. Schaalmodellen spelen een essentiële rol in zijn oeuvre. Voor Schütte is het model een voorstel voor iets wat nog niet bestaat en tegelijkertijd een concreet en tastbaar beeld. Zijn eerste architectuurmodellen maakte Schütte in 1981 voor de ambitieuze tentoonstelling Westkunst, een overzicht van moderne en hedendaagse westerse kunst in Keulen. Na meer dan veertig jaar zijn ze nu op groot formaat gerealiseerd en kan de toeschouwer ze daadwerkelijk betreden.

Van tempels tot bunkers

De reusachtige Westkunstmodelle worden omgeven door een uitgebreide selectie kleinere architectuurmodellen  Die variëren van tempels en eenpersoonshuizen tot bunkers, musea en zijn eigen grafmonument. Het zijn beelden die symbool staan voor Schüttes kijk op de samenleving, de kunstwereld én de architectuur. Sinds 2007 zijn sommige ervan ook daadwerkelijk gebouwd/

We krijgen hier de rondleiding ‘Frisse Blik’ en er is gelegenheid om de museumcollectie en andere tijdelijke exposities te zien.

Thomas Schütte, One Man Houde (foto: Antoine van Kaam)

Inpakken

Na de lunch gaan we naar kunstlocatie Würth in Den Bosch, die een expositie wijdt aan werk van de ‘inpakkunstenaars’ Christo en Jeanne-Claude.

Christo’s laatste project: het inpakken van de Arc de Triomphe

De missie van Christo en Jeanne-Claude was om een groot en breed publiek op een andere manier naar de omgeving te laten kijken. Het kunstenaarsechtpaar werd wereldberoemd met hun ingepakte objecten en tijdelijke grootschalige buitenkunstprojecten, waarmee zij vaak de benaming ‘inpakkunstenaars’ kregen. Revealing by concealing oftewel ‘blootleggen door te bedekken’. Het was hét visitekaartje van het Bulgaars/Franse echtpaar dat later het Amerikaans staatsburgerschap verkreeg.

Toch bestond hun kunst uit meer dan alleen deze ‘inpakkunst’, zoals ook te zien is in de tentoonstelling ‘Christo en Jeanne-Claude’ met 34 kunstwerken uit de Verzameling Würth. De tentoonstelling bevat ingepakte objecten, maquettes van de vele kunstprojecten in de publieke ruimte, als ook voorbereidende tekeningen, collages en foto’s vanaf 1958 tot en met het laatste project L’Arc de Triomphe, Wrapped, Paris 1961 … 2021. Naast de expositie zelf is er tevens de mogelijkheid een film over de projecten van Christo te bekijken dan wel het interview van Sonja Barend met Christo en Jeanne Claude te zien.

Kunstlocatie Würth is de kunstdependance voor moderne kunst binnen Würth Nederland. Alle tentoonstellingen komen voort uit, of zijn geïnspireerd op de Verzameling Würth. Kunstlocatie Würth opende haar deuren in 2002, in het destijds nieuw gebouwde hoofdkantoor van Würth Nederland. De Verzameling Würth, waarvan de basis in de jaren zestig door Reinhold Würth werd gelegd, omvat meer dan 20 000 kunstwerken. Het gaat voornamelijk om schilderkunst, grafische kunst en sculpturen vanaf de late middeleeuwen tot heden

Würth and the Arts– Collection, museum, collector Reinhold Würth
www.wurth.nl/nl/kunstlocatie/ kunstlocatiewurth/kunstlocatie.php

Vanaf 09.30 Aanmelden Station Velp
09.45 Vertrek naar de Pont, Tilburg
11.15 Aankomst in Tilburg
11.15 … 12.15 Ontvangst koffie/thee met taartje
12.15-13.15 Rondleiding tentoonstelling
13.15-14.00 Lunch arrangement met huisgemaakte soep, verschillende Italiaanse sandwiches en koffie of thee naar keuze
14.30 Vertrek naar Den Bosch
15.00 Aankomst in Den Bosch
15.00-… 16.00 Bezoek aan de Christo en Jeanne Claude tentoonstelling Gelegenheid de Würth collectie te bezoeken
16.15 Afsluitend kopje koffie /thee met Bossche Bol
17.00 Vertrek uit Den Bosch
18.30 Aankomst bij station Velp

VVMA-leden hebben via e-mail een persoonlijke uitnodiging ontvangen met informatie over het aanmelden voor deze excursie.

kopfoto: Thomas Schütte, zaaloverzicht (foto: Antoine van Kaam)