Willink Fandag op 3 juni

• 17 mei 2023

Houd jij ook zo van het werk van Carel Willink? Kom dan zaterdag 3 juni naar Museum Arnhem voor een Willink Fandag. Je kunt niet alleen de tentoonstelling Hans Baluschek & Carel Willink bezoeken, maar ook de hele dag door genieten van allerlei activiteiten: van creatieve workshops en Q&A’s tot mini-rondleidingen en lezingen. Zelfs Sylvia Willink, de weduwe van Carel Willink, zal naar het museum komen en een lezing verzorgen. Je hoeft je voor deze activiteiten niet aan te melden; op vertoon van je museumticket mag je aansluiten.

Video

11.00 … 16.00 uur: Doorlopende vertoning van video’s van Sylvia Willink over Carel Willink

Sylvia Willink beheert het archief en het nog bestaande atelier van Carel Willink. In de afgelopen jaren heeft ze van het archiefmateriaal verschillende video’s gemaakt waarin ze de ontwikkeling van het werk van Willink laat zien. Enkele van deze video’s worden doorlopend vertoond.

Locatie: Zaal 14

Conservatoren

11.15 … 12.00 uur: Stel je vraag over Willink aan conservatoren Evelien Scheltinga en Emma Buijs

Heb je altijd al willen weten waarom Carel Willink in het begin van zijn carrière abstracte kunst maakte? Waar hij zijn inspiratie voor zijn indrukwekkende wolkenpartijen vandaan haalde? Of wil je graag weten wie eigenlijk Wilma op zijn bekende schilderij Wilma met kat is? Evelien Scheltinga (conservator moderne kunst) en Emma Buijs (conservator in opleiding) beantwoorden al je prangende vragen over Willink in een informele setting.

Duik in een Willink

• 11.30 … 12.15 uur
  • 12.30 … 13.15 uur
  • 13.30 … 14.15 uur
  • 14.30 … 15.15 uur
  • 15.30 … 16.15 uur

Als je wat langer naar de werken van Carel Willink kijkt, ontdek je veel meer en samen zie je nóg meer. Ga op zoek naar details en duik in de schilderijen De geleerdenWilma met kat en Het gele huis. Onder begeleiding van een museumdocent wordt jouw waarnemingsvermogen geprikkeld en leer je kijken met een open en onbevangen blik.

Locatie: Tentoonstelling Hans Baluschek & Carel Willink
Max. aantal deelnemers: 15 personen per keer

Maak mee met Willink

• 12.00 … 12.45 uur
  • 13.00 … 13.45 uur
  • 14.00 … 14.45 uur

Maak onder begeleiding van een museumdocent een schilderij in de stijl van Carel Willink met jezelf als hoofdpersoon. Of maak een masker om in jouw eigen Willink-wereld te kunnen stappen!Locatie: Studio Museum Arnhem
Max. aantal deelnemers: 15 personen per keer

Willink in Berlijn

13.30 … 14.15 uur: Lezing conservator Evelien Scheltinga over Willinks tijd in Berlijn

We kennen Carel Willink van zijn imaginair realisme, maar wie was hij voordat hij zijn eigen stijl had ontwikkeld? In deze lezing gaat Evelien Scheltinga, een van de samenstellers van de tentoonstelling Hans Baluschek & Carel Willink, in op de jonge Carel Willink, zijn tijd in Berlijn aan de kunstacademie van Hans Baluschek en zijn ontwikkeling van abstracte naar realistische kunst.

Lezing door Sylvia Willink

15.00 … 16.00 uur

Sylvia Willink beheert het archief en het nog bestaande atelier van Carel Willink. In de afgelopen jaren heeft ze van het archiefmateriaal verschillende video’s gemaakt waarin ze de ontwikkeling van het werk van Willink laat zien. Sylvia Willink komt zelf naar het museum om fragmenten uit de video’s te laten zien en te bespreken. Ze is een bron van informatie over het werk en leven van Carel Willink en zal je daar gedurende dit uur van alles over vertellen.