VriendenLoterij steunt nieuw project Museum Arnhem

• 14 maart 2024

Museum Arnhem is enorm verrast met een prachtige cheque van de VriendenLoterij en haar deelnemers. Een schenking van € 425.000 is bestemd voor MAAK!, een nieuw project waarmee het museum de collectie inzet als inspiratiebron voor ‘vrijetijdsmakers’. Daarnaast ontvangt het museum een jaarlijkse bijdrage van € 200.000, plus € 54.268 uit geoormerkt meespelen door de deelnemers van de VriendenLoterij. Ook ontvangt het museum vanaf dit jaar € 50.000 extra van de VriendenLoterij. Deze bijdrage kan Museum Arnhem besteden aan programmering en tentoonstellingen, om de kwaliteit van cultuur te waarborgen en aantrekkelijk te blijven voor bezoekers in tijden van stijgende kosten.

MAAK!

Ruim zeven miljoen Nederlanders maken in hun vrije tijd muziek, spelen toneel, schrijven, schilderen, fotograferen of tekenen. Het project MAAK! van Museum Arnhem omarmt dit en ziet het als een kans om nieuw publiek te betrekken bij het museum. Met MAAK! zet het museum – met onder meer workshops, festivals, cross-overs en een mini art box met opdrachten voor thuis, op het werk of in de kroeg – de collectie in als inspiratiebron voor deze vrijetijdsmakers. Hierbij werkt het museum samen met professionele kunstdocenten en -organisaties. De kennis en ervaring die het museum opdoet in MAAK! wordt gebundeld in een online toolkit die beschikbaar komt voor andere musea, kunstdocenten en makers. Op deze manier vergroot Museum Arnhem de mogelijkheden nieuw en ander publiek te bereiken en voor langere tijd aan zich te binden.

Directeur Saskia Bak van Museum Arnhem: “Museum Arnhem wil met MAAK! graag met iedereen die creatief bezig is de kracht van kunst vieren, met de collectie van het museum als inspiratiebron. Heel veel dank aan de VriendenLoterij en haar deelnemers voor deze prachtige bijdrage!”

VriendenLoterij

De VriendenLoterij ‘viert wat het leven mooi maakt’: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,3 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2023 opgeteld een bedrag van € 143,5 miljoen schenken aan 60 culturele partners, waaronder Museum Arnhem, en meer dan 3700 clubs en verenigingen.

Foto: Wendy van Bree