Familie De Koning en de kunst van het geluk

• 8 juli 2023

Tot en met 29 oktober is in het Frans Hals Museum de tentoonstelling ‘Pink de Thierry – Leven in kunst’ te zien, In deze eerste overzichtstentoonstelling van het werk van de in februari overleden Pink de Thierry mag de fotoserie ‘L’art du bonheur’ uit de collectie van Museum Arnhem niet ontbreken.

Pink de Thierry (1943- … 2023), pseudoniem van Helen Scheerder, onderzocht met haar werk de vermenging van kunst en leven. In haar performances en video’s bestudeerde zij het ideale gezinsleven, de zoektocht naar geluk en de rol van traditie en alledaagse rituelen. In de fotoserie ‘L’art du bonheur’ (1983) zien we Pink poseren met haar gezin. Samen namen zij in de jaren ’80 het alter ego van ‘familie De Koning’ aan, en verbleven zij twaalf dagen lang in huizen van andere gezinnen in Haarlem.

Pink de Thierry, L’art du bonheur (1983). Collectie Museum Arnhem. C/o Pictoright Amsterdam 2023.