
De bouw van het nieuwe pand van Collectie De Groen is op maandag 26 mei officieel gestart. De eerste paal is geslagen, of beter gezegd – de eerste boorpaal is er in gedraaid, want het ShowDepot komt vlakbij het water te liggen, en dan wordt er niet geheid maar geboord. Nu moet de fantasie nog flink aan het werk, want er is nog zoveel ruimte en zoveel zand met hier en daar een omgekeerde gele emmer als markeringspunt. Binnenkort, als de begane grond gestort wordt, zal de omtrek heel duidelijk zijn.


Monoliet aan de haven
Filmmaker Wim van der Aar gaat het bouwproces filmen, als een cinematografische verkenning van het spanningsveld tussen rauwe industriële realiteit en de kwetsbare idealen van kunst. Van der Aar registreert in ‘Monoliet aan de haven’ niet alleen de totstandkoming van het ShowDepot, maar ook het leven eromheen. Wat het betekent als juist daar, aan de rafelrand van de stad, een plek voor kunst verschijnt als een monumentale, zwijgende aanwezigheid. “De architectuur, zacht spiegelend en tegelijk ongenaakbaar, oogt als een vreemd wezen dat is geland in een wereld van ruwstaal en klotsend rivierwater.” Het contrast tussen het gesloten depot en het open landschap, tussen conserveren en vergankelijkheid, tussen kunst en arbeid, vormt de onderstroom van deze film.
Monoliet aan de haven is een filmische reis naar de rand van de stad, waar kunst en industrie elkaar onverwachts ontmoeten en waar een monoliet aan de horizon verschijnt als teken van een nieuwe tijd.

foto’s: Gijs Baks/Space Encounters, Oscar Lourens, Wim van der Aar
–