Een uitbundig verjaardagsfeest met Vrienden

  • Door VVMA
  • 25 mei 2026
  • 0
  • 280 Views

Wat door het VVMA-bestuur enigszins formeel werd aangekondigd als een ‘receptie’ ontpopte zich op 17 april tot een vrolijke verjaardagspartij op het terras van Brasserie de Boerderij in Park Sonsbeek. Beschenen door een aangenaam lentezonnetje konden de Vrienden zich laven aan de nodige ‘natjes en droogjes’ en een programma met feestelijk toespraken, muziek en dans. Dat laatste niet alleen door de bijna-professionals van de ArtEZ-opleiding dansdocent, maar ook door soepele Vrienden die zich lieten inspireren door de live-klanken van de band Bluessum.

80 jaar

Ruim honderd Vrienden en genodigden werden op de tachtigste verjaardag van de Vriendenvereniging verwelkomd door de VVMA-bestuursleden. Dank zij het mooie weer konden alle festiviteiten buiten plaatsvinden en door een snelle aanpassing van de geluidsinstallatie van de band waren daar ook de toespreken goed verstaanbaar.

Als eerste feliciteerde Arnhems cultuurwethouder Cathelijne Bouwkamp de Vrienden met dit bijzondere jubileum: “Al tachtig jaar houden de Vrienden de kunst levend in onze stad. Jullie laten zien hoeveel moois Museum Arnhem heeft te bieden. En jullie vergroten dat moois door bij te dragen aan de collectie en door geregeld een kunstwerk aan het museum te schenken”.

“Kunst is noodzaak”

Volgens de wethouder begrijpen Vrienden als geen ander het belang van kunst.  “Kunst is”, zegt zij, “zoveel meer dan schoonheid. Het brengt werelden samen. Het leert ons anders kijken, naar elkaar kijken en naar de wereld kijken. Het helpt ons ontdekken wie we zijn. Kortom, kunst is noodzaak.”

De wereld lijkt af en toe heel lelijk, daarom hebben we kunst keihard nodig om daar weetstand tegen te bieden. “Om woorden te geven aan wat niet gezegd kan worden. Om licht te brengen wanneer alles donker lijkt.” 

Juist in tijden waarin cultuur onder druk staat, leveren de vrienden trouw, aldus de wethouder: “Heel erg bedankt voor wat jullie hebben gedaan, wat jullie doen. En bedankt voor het vertrouwen dat jullie geven in de toekomst.”

Jubileumcahier

VVMA-voorzitter Bruno Heemskerk overhandigde aan Cathelijne Bouwkamp het eerste exemplaar van het jubileumcahier ‘Tachtig jaar passie voor de collectie’ dat speciaal voor deze gelegenheid is samengesteld. Het bevat, naast inleidingen door Cathelijne en Saskia Bak, onder meer een artikel over de geschiedenis van het museum door Mirjam Westen. Mirjam is als oud-conservator van het museum voor de meeste Vrienden geen onbekende; zij was dikwijls aanwezig bij VVMA- excursies waarvoor zij ook ideeën en informatie aandroeg.

De tweede feesttoespraak werd gehouden door museumdirecteur Saskia Bak. Zij nam ons mee op een wandeling van het station naar het museum. Dat begint lastig want  je weet niet zo goed waar je heen moet en waar je kan oversteken. Dan loop je over die Utrechtsestraat, op een redelijk smalle stoep, langs hoge, een beetje smoezelige panden. Als je dan verder komt gebeurt er iets heel bijzonders. Dan opent het landschap zich bij een uitzichtpunt en dan kijk je ineens over de uiterwaarden. Iets verder op zie je dan de tuin van het museum.  En dat is dan meteen de eerste kennismaking met het museum, maar ook met de Vriendenvereniging. Want de tuin is mogelijk gemaakt door bijdrage van de Vrienden en ook de daarin geëxposeerde Borstentros en het beeld Asis Rafiki zijn met schenkingen van de Vrienden aangekocht.

“Bij een verjaardag hoort een cadeau”

Cadeau

“Als je jarig bent moet je een cadeau krijgen”, vindt Saskia Bak. “Wat het museum wil doen, om dit jubileum te bezegelen, is dat we die collectie die met jullie steun verworven is, wat zichtbaarder gaan maken op het web en in onze collectie connectie. Dan kunnen jullie ook altijd in onze collectie kijken, grasduinen, en kijken wat er met jullie steun verworven is en daarover lezen. Dus dat is ons cadeau aan jullie als jarigen.”

Ook Saskia kreeg een cadeau: de jubileumuitgave van de Vriendenvereniging. In de loop van de middag ontvingen alle aanwezigen het boekje; Vrienden die er niet bij konden zijn hebben het inmiddels per post ontvangen.

Dans en muziek

De rest van de middag stond in het teken van cultuur: dans en muziek. Leerlingen van de opleiding Dansdocent van ArtEZ presenteerden twee dynamische dansduetten, in de serre van de Boerderij en later buiten, op het vlot in de Sonsbeekvijver. De authentieke blues van Bluessum was ten slotte voor een aantal Vrienden aanleiding om hun beste beentje voor te zetten op de dansvloer!

Een grote groep Vrienden besloot de geslaagde middag met een genoeglijk Vriendendiner, dat voor deze gelegenheid speciaal door de chef van de Boerderij was samengesteld.

En dan nu, met de woorden van Saskia Bak: “Op naar de honderd!’

foto’s: Carla de Vries

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *