Aankopen van Liesbeth Brandt Corstius in museumkoepel

• 24 augustus 2022

Ter herinnering aan Liesbeth is er speciaal een selectie kunstwerken te zien die ze voor het museum heeft verworven. Bekijk de tentoonstelling op de eerste verdieping in de koepel.

Een deel van de aankopen waar ze trots op was, is te zien in de openingspresentaties, waaronder werk van Charley Toorop, Marlene Dumas en Helma Pantus.

Liesbeth Brandt Corstius (1940-2022) was van 1982 tot aan haar pensioen in 2000 directeur van Museum Arnhem en heeft veel voor het museum betekend.

Ruim veertig jaar geleden kaartte Liesbeth de ongelijkheid in de kunstwereld aan door tenminste vijftig procent kunst en ontwerp gemaakt door vrouwen te presenteren. Er was toen nauwelijks werk van kunstenaressen en ontwerpsters te zien in musea en tentoonstellingen.

Voor Museum Arnhem kocht ze werk aan van onder anderen Marlene Dumas, Marjolijn van den Assem, Barbara Bloom, Miriam Cahn, Hooykaas/Stansfield en Lydia Schouten.

Ook was ze enorm betrokken bij de kunstenaars uit Arnhem en tot op het laatst geïnteresseerd in nieuw talent en nieuwe ontwikkelingen.

Liesbeth blijft een grote inspiratie voor het museum.