Het oeuvre van een fictieve filmmaker

  • Door VVMA
  • 23 september 2024
  • 0
  • 60 Views

In de tentoonstelling The Enzo Diga Story brengt kunstenaar Vincent Dams zijn zelfverzonnen filmmaker Enzo Diga tot leven. De schilderijen, getekende storyboards, filmposters en filmsets laten je bijna geloven dat de persoon en zijn films echt zijn… De tentoonstelling is te zien in het Kröller-Müller Museum tot en met 2 februari 2025.

Vincent Dams (Eindhoven, 1983) maakt in 2017 een tekeningenreeks die als het ware een storyboard vormt. Alleen wel een ongebruikelijke. De 120 tekeningen verbeelden de vormende gebeurtenissen uit de jeugdjaren van de fictieve filmmaker Enzo Diga. Gaandeweg vertakt de levensloop zich op twee verschillende manieren. In de ene sterft Diga, in de andere overleeft hij. Deze reeks vormt de basis voor de tentoonstelling in het Kröller-Müller Museum. In beelden en schilderijen leer je de figuur Enzo Diga en zijn werk beter leren kennen. En toch blijft alles omgeven met een sfeer van mysterie.

Vincent Dams, Enzo Diga’s Famous Last Scene, 2012, particuliere collectie

Van geloofwaardig tot absurd

Het fictieve oeuvre van Diga wordt door Dams serieus uitgediept. Zo zijn er film- en tentoonstellingsposters, storyboards, rekwisieten en een maquette van een filmset. Dat maakt het bijna een geloofwaardig verhaal. Maar van tijd tot tijd kruipt het absurde er toch in. Zo wordt Diga geboren met een snor en schiet de filmmaker op het einde van zijn loopbaan alleen nog maar laatste scenes, omdat het hem voorheen maar heel soms lukte om een film goed te beëindigen.

Illusie

In deze tentoonstelling zie je een selectie van werken die het verhaal van Diga vertellen. Het schilderij Mr. Diga & The Matte Painters (2015) vormt een sleutelstuk in dit verhaal. Hierin is het spel tussen werkelijkheid en illusie mooi verbeeld. Het toont een ‘filmset’ van Diga. De illusie van een werkelijk gebouwde omgeving wordt verbeeld door het beschilderde glas, een oude filmtruc, terwijl de lucht eromheen zelf ook is overgeschilderd. Maar de voorstelling is door Dams geschilderd op doek. Het zorgt voor een soort droste-effect (van een beeld in een beeld). En daarmee onderstreept het de kracht van kunst: het onmogelijke kan, als het maar te verbeelden is.

Vincent Dams, 2017

Over Vincent Dams

Dams won eerder de Buning Brongers Prijs voor schilderkunst en de Charlotte van Pallandt Prijs voor beeldhouwkunst. Dat zegt veel over zijn praktijk. Hij schildert en maakt beelden, maar construeert ook een verzonnen oeuvre. Met die geconstrueerde wereld laat Dams zien dat het leven onverwachte wendingen neemt waarin kunst nog altijd kan verrassen.

Filmposter Histoire Fermé, 2017, collectie kunstenaar / If Love Is Just a Projection Then You’re My Favorite Screen, The Enzo Diga Story. Tentoonstellingsposter #3, 2017, collectie kunstenaar

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *